skip to Main Content

Campagne ‘Meerwaarde IDEA’

Dit jaar bestaat IDEA 20 jaar!

Een mooi moment om een aantal bureaus aan het woord te laten over de kracht van samen, de waarde van het verenigd zijn en de benefits van het IDEA-lidmaatschap. Vakblad Eventbranche.nl ging o.a. in gesprek met Daniëlle de Wilde, eigenaar van Rotterdam Business Events.

Hieronder het Interview

IDEA 20 jaar Danielle de Wilde Rotterdam Business Events: ‘Veel feestelijke events met budget in Q4’

IDEA, de Independent Dutch Event Association, bestaat dit jaar 20 jaar. Daarin groeide de bracheorganisatie voor live communicatie en eventmarketing bureaus niet alleen uit tot een keurmerk voor haar leden, maar bewees het onder meer tijdens de corona-crisis haar absolute meerwaarde als voorvechter en belangenbehartiger. EventBranche.nl interviewt de komende weken diverse IDEA-bureaus over de meerwaarde van het IDEA-lidmaatschap en hun kijk op de huidige eventwereld. “De agenda voor Q4 loopt nu alsnog vol. Veel ‘feestgerichte’ live events, maar ook de online events zijn een blijvertje. Waarbij in beide gevallen het budget best ruim is.”

Er zijn ruime budgetten beschikbaar

“Net als IDEA bestaat ook Rotterdam Business Events dit jaar 20 jaar. Wij houden ons binnen de eventbranche bezig met een heel breed spectrum aan events, waaronder op maat events en citygames. Met die twee takken in ons bureau zijn we nog nooit zo druk geweest als in de weken voor de zomervakantie van dit jaar. Weken achtereen draaiden we met ons team van 5 collega’s en een flexibele schil van 20 nul-urencontracten, 90 uur per week. Zo druk zijn we in al die jaren niet geweest. Daarbij zien we twee opvallende verschuivingen: de leadtijd wordt steeds korter en opdrachtgevers zijn steeds veeleisender en net als in de rest van de maatschappij lijken de lontjes korter. Daar tegenover staat het feit dat er ruime budgetten beschikbaar zijn.”

Het zijn dus vooral feestelijke evenementen?
“Ja, dat mag je wel concluderen. Het lijkt alsof bedrijven letterlijk hebben opgespaard: er is dus ruim budget én enorme behoefte om samen te komen en collega’s ouderwets te fêteren. Van een afwachtende houding op wat komen gaat in dit najaar merken we alleen wat bij de grote multinationals en de overheid. Binnen het MKB worden volop eindejaar-evenementen ingepland. Onze opdrachtgevers kiezen daarbij voor een losstaand feestelijk moment, maar een deel ziet ook in dat ook dergelijke events onderdeel moeten zijn van een meer strategischer aanpak.”

Is er daarbij een maatschappelijke ontwikkelingen die je terugziet in de aanvragen?
“Al vrij snel in de pandemie zijn wij in online events gedoken. Dat blijven we ook doen, de vraag naar online events is dan ook gebleven. Bedrijven met meerdere nationale en internationale vestigingen kiezen op basis van kostenbesparing en duurzaamheid nog regelmatig voor hybride of online oplossingen. Daar zie je ook wel een mooie ontwikkeling van online communiceren naar veel meer conceptmatige online events. Een multinational die tijdens de corona-maatregelen nog letterlijk in een video-call de medewerkers toesprak, kiest nu voor een online event in onze studio. Daar zit een totaal ander kostenplaatje aan, maar het online event is in no time naar een zeer volwassen niveau gegroeid en dus is het een blijvende ontwikkeling.”

Jullie zijn sinds kort IDEA-lid. Waarom hebben jullie die keuze gemaakt?
“Deels is die keus gebaseerd op erkenning voor ons eigen bureau. Dat je bij de top van de markt hoort. Anderzijds is het aanbod bureaus in Rotterdam toch niet heel breed en is gebleken dat we heel erg gevolgd worden door de andere bureaus. Dus is het IDEA-lidmaatschap ook letterlijk het vervullen van een voortrekkers- en expertrol.”

Omdat IDEA een keurmerk wil zijn, is er een uitgebreide audit. Hoe verliep dit bij jullie?
“Dat was best een taai traject. Dat komt omdat we tov de overige bureaus iets afwijken in ons aanbod door naast de gebruikelijke op maat live en online events ook citygames aan te bieden. Uiteindelijk blijkt dat aanbod van teamuitjes juist heel mooi aanvullend te zijn. In de markt van teamuitjes zijn veel cowboys actief, dus is ook hier het lidmaatschap voor ons een mooi kwaliteitsstempel.”

Back To Top
Zoeken